Adviseur ruimtelijke ordening en leefomgeving

Dit ga je doen

Je beoordeelt initiatieven en ontwikkelingen integraal binnen de kaders van de Omgevingswet en adviseert hierover.  

Je hebt een belangrijke rol in de ontwikkeling van een nieuw gebiedsdekkend omgevingsplan. Hiervoor werk je samen met specialisten, zowel binnen als buiten de gemeentelijke organisatie, aan producten die ruimtelijke ontwikkelingen voor inwoners en ondernemers mogelijk maken.

Vanuit jouw rol

  • Beoordeel en begeleid je initiatieven en principeverzoeken in het kader van het Omgevingsplan. Daarbij neem je deel aan intake- en omgevingstafel.
  • Adviseer je college en gemeenteraad over afwijkingsprocedures, omgevingsplanwijzigingen en projectbesluiten.
  • Adviseer je over en begeleidt je de ontwikkeling van een nieuw Omgevingsplan, gericht op het jaar 2032.
  • Stimuleer je een projectmatige aanpak van de opzet en het beheer van planregels en doet verbetervoorstellen waar nodig.
  • Adviseer je over gebiedsontwikkeling en integrale vraagstukken binnen de fysieke leefomgeving.
  • Beantwoord je vragen over ruimtelijke ontwikkeling en leefkwaliteit.
  • Behandel je bezwaar- en beroepschriften binnen de context van de nieuwe wetgeving.
  • Stimuleer je en geef je vorm aan participatie en samenwerking met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.
  • Zorg je voor goede interne afstemming van ruimtelijke ontwikkelingen.  
  • Treed je desgewenst op als projectleider of procesbegeleider voor projecten of initiatieven die bijdragen aan een aantrekkelijke, veilige en toekomstbestendige leefomgeving.

Over het team

Je werkt binnen het team Omgeving, dat verantwoordelijk is voor beleid, advisering en uitvoering in het ruimtelijk domein. Dat omvat thema’s zoals wonen, economie, duurzaamheid, cultureel erfgoed, recreatie, havenontwikkeling en toerisme.

Je bent een echte verbinder tussen beleid, uitvoering en initiatiefnemers. Je begeleidt initiatieven van inwoners en ondernemers, zorgt voor integrale afstemming met alle betrokken disciplines, en hebt oog voor (burger)participatie en kwaliteit. Je bewaakt de voortgang van projecten en stuurt bij waar nodig.

Je bent daarnaast adviseur voor het bestuur: je stelt adviezen op voor college en gemeenteraad, en levert input voor de ontwikkeling van nieuw beleid of de doorontwikkeling van de Omgevingsvisie, programma’s en het gemeentelijk omgevingsplan.

Kortom: als adviseur ben je een vliegende keep binnen het brede werkveld van de fysieke leefomgeving.

Wie ben jij?

Je bent een enthousiaste, analytische en verbindende professional met een proactieve werkhouding en het vermogen om te denken in “ja, mits” in plaats van “nee, tenzij”.

Daarnaast:

  • Heb je een afgeronde HBO- of WO-opleiding op het gebied van ruimtelijke ordening, planologie, bestuurskunde of een vergelijkbare richting.
  • Heb je kennis van en ervaring met de Omgevingswet, het Omgevingsplan en bij voorkeur ook met participatieprocessen.
  • Heb je affiniteit met de digitale aspecten van de Omgevingswet, zoals het Omgevingsloket en kan je goed over weg met de bijbehorende applicaties.
  • Kun je goed functioneren binnen een bestuurlijke en politieke context en weet je vertrouwen te winnen.
  • Beschik je over projectleidersvaardigheden en weet je publieke en private belangen zorgvuldig af te wegen.
  • Ben je communicatief sterk, klantgericht en weet je complexe vraagstukken helder te vertalen naar concrete oplossingen.
  • Werk je graag samen met verschillende disciplines en partners binnen en buiten de organisatie.
  • Neem je zelf de regie in je werk en draag je bij aan een constructieve en resultaatgerichte samenwerking.

Wat bieden we jou?

Een dynamische baan in een informele werkomgeving waar geen dag hetzelfde is. De functie is ingeschaald in schaal 10 cao-gemeenten. Het salaris is afhankelijk van je opleiding en ervaring en is maximaal €5.554,- bruto per maand (peildatum 1 januari '26) bij een 36-urige werkweek. In eerste instantie krijg je een jaarcontract, met de intentie om dit om te zetten naar een vast dienstverband.

Naast een goed salaris biedt gemeente Harlingen een aantrekkelijke extra voorwaarde van 17,85% Individueel Keuze Budget (IKB) boven op je bruto jaarsalaris. Dit IKB kun je naar eigen wens inzetten. Daarnaast biedt de gemeente Harlingen goede secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een reiskostenvergoeding, een mobiele telefoon en laptop, een gunstig pensioenfonds, collectiviteitkorting op diverse verzekeringen en korting op jouw fitness abonnement!

Aan de slag in Harlingen

Hebben we je belangstelling gewekt? We hebben een stoel voor je gereserveerd op de 1e etage van ons kantoor aan de Waddenpromenade. Wij horen dan ook graag van je!

De vacature wordt gesloten wanneer wij de geschikte kandidaat hebben gevonden.

Wil je meer weten?

Voor verdere informatie over de functie kun je terecht bij:
Erik Gommers Teamleider Omgeving
06-12201186
e.gommers@harlingen.nl 

Voor informatie over sollicitatieprocedure en de rechtspositie kun je terecht bij :
Karina Kingma HR adviseur
06-25717072
k.kingma@harlingen.nl 

Online solliciteren?

Heb je interesse in deze vacature? Stuur dan een e-mail met cv en motivatie naar: sollicitaties.095631@sollicitaties.werkeninfriesland.nl 
We lezen graag wat jouw motivatie is om op deze vacature te reageren.

Solliciteer direct!