Harlingen Welkom aan zee’. Overal in de stad kom je deze vrolijke welkomskreet tegen. Citymarketeer Kor Wijnja geeft sinds een aantal jaar uitvoering aan de citymarketing Harlingen Welkom aan Zee. Zijn doel is om Harlingen op de kaart te zetten in de provincie en daarbuiten. “Onze gemeente heeft zoveel moois in huis. Zonde om dat niet te delen.

Collega Kor Wijnja.

Genoeg te ontdekken

"In maart 2020 ben ik aan de slag gegaan als citymarketeer. Deze functie was destijds helemaal nieuw. Mijn taak is om de gemeente Harlingen te promoten. Vaak denken mensen dan meteen aan promotie voor toeristen, maar we richten ons ook op onze eigen inwoners en ondernemers. De mensen die in Harlingen wonen en werken, maken namelijk de stad."

Met dank aan de zee

"De slogan 'Welkom aan zee' hebben we heel bewust gekozen. In Harlingen hebben we namelijk ontzettend veel te danken aan de zee. Van de prachtige oude pakhuizen in de binnenstad tot de historische havens. En ook het Harlinger aardewerk is een erfenis uit de tijd dat we als havenstad floreerden. De zee is verweven met onze identiteit. De zee brengt mooie verhalen. Verhalen waarmee we ons als stad onderscheiden."

Aan de koffie

"Als citymarketeer zit ik regelmatig aan de koffie bij ondernemers en lokale organisaties. Zij zijn per slot van rekening onze ambassadeurs. Daarnaast heb ik nauw contact met het Toeristisch Informatiepunt (TIP) en Ondernemend Harlingen. Om samen te werken aan de belangrijkste doelstellingen binnen het toeristisch beleid van de gemeente Harlingen, denken we graag mee over de verhalen die we met elkaar vertellen."

Foto van collega Kor Wijnja

Gastvrij en bruisend

"Ik ben veel op pad in de binnenstad, maar schuif ook regelmatig bij collega’s of de wethouder aan tafel. Ik werk veel samen met collega’s op gebied van Recreatie & Toerisme, Economische Zaken en Communicatie. Samen kijken we waar nog winst valt te halen om Harlingen op de kaart te zetten als gastvrije en bruisende stad. Het is mooi dat we de langparkeerterreinen nu zelf exploiteren. Hier komen jaarlijks honderdduizenden mensen. De perfecte plek dus om onze boodschap Harlingen Welkom aan zee terug te laten komen."

Digitaal op bezoek

"Niet alleen fysiek maar ook online doen we aan stadspromotie. Sinds twee jaar is de website Harlingen Welkom aan Zee in de lucht. In korte tijd hebben we onze Harlingen Welkom aan Zee-kanalen laten uitgroeien tot de (online) etalages van Harlingen. Afgelopen jaar wisten zo'n tweehonderdduizend mensen ons online te vinden. Op onze website en sociale media laten we markante inwoners en ondernemers aan het woord, vertellen we mooie verhalen over Harlingen en geven we tips en inspiratie aan bezoekers. Deze manier van stadspromotie werkt heel goed, merk ik. Daar plukken we met z'n allen de vruchten van."

De mooiste van Friesland

"Als citymarketeer heb ik het geluk dat ik een stad mag promoten die in alle opzichten prachtig is. Laten we eerlijk zijn: Harlingen is de mooiste van de Friese elf steden. Dat vind ik niet alleen, dat vinden ook al onze inwoners en ondernemers. Daardoor ontstaat er ontzettend veel energie om met elkaar mooie evenementen te organiseren. En zijn er nog zoveel mooie verhalen te vertellen! Samen met inwoners, ondernemers en lokale organisaties gaan we onze gemeente in de toekomst nog beter uitdragen als fijne plek om te wonen, te werken en te recreëren."

Meer verhalen van collega's lezen?