Beleidsmedewerker WOZ / belastingen | 36 uur

Dit is een oud bericht.
Beleidsmedewerker WOZ

Solliciteer direct!

Dit zijn wij

Of het nou de zilte zeelucht is, onze oer-Hollandse zeemansmentaliteit of roemruchte nautische verleden: bij de gemeente Harlingen regelen we de dingen graag op onze eigen manier. We winden er geen doekjes om, draaien niet om de hete brij heen en maken van ons hart geen moordkuil. Recht voor z'n raap, maar altijd met respect voor elkaar. Dat typeert onze werkwijze.

Met één stad en de twee prachtige terpdorpen Midlum en Wijnaldum zijn we een kleine gemeente met grote doelen. Met onze aanstekelijke ambitie weten we het ver te schoppen. Waar andere Friese gemeenten onlangs stuk voor stuk fuseerden, bleven wij zelfstandig. Vergelijk ons met het Gallische dorpje van Asterix en Obelix. Klein maar fijn. En eigenwijs als het moet.

Het team

Het subteam Belastingen maakt onderdeel uit van het team Bedrijfsvoering. Dit team bestaat, naast de beleidsmedewerker, uit een medewerker belastingen en een functioneel beheerder.

Wij werken deels zelfstandig bij het uitvoeren van de WOZ-werkzaamheden, en ondersteunen verder het taxatiebureau bij de jaarlijkse herwaardering, de bijhouding en de PMA (permanente marktanalyse). Het taxatiebureau stelt voor de bezwaren de conceptuitspraken op en voor de beroepen de concept verweerschriften welke wij verder verwerken.

Dit ben jij

Als beleidsmedewerker WOZ / belastingen ben je de verbinder binnen het team Belastingen en zoek je afstemming met de afdeling Financiën. Je bedient de politiek en de interne organisatie bij inhoudelijke vraagstukken en veranderingen in de wet- en regelgeving. Daarnaast rapporteer je gevraagd en ongevraagd over voortgang en verzorg je de toetsing en verantwoording van behaalde resultaten.

Je bent een proactieve sparring-partner voor de organisatie. In deze rol creëer je draagvlak voor beleid, bewaak en bevorder je de samenhang van processen binnen het vakgebied belastingen én adviseer je bij college- en raadsvoorstellen. Je draagt zorg voor de optimalisatie en aanpassing van beleid en uitvoeringsregels. Daarnaast fungeer je als vraagbaak voor de medewerkers van team Belastingen bij meer complexe vraagstukken.

  • Je hebt een afgeronde relevante opleiding op hbo-niveau, bij voorkeur juridisch;
  • Als je het HALO-diploma hebt, dan is dat een pré;
  • Je hebt ervaring met Key2belastingen;
  • Je hebt relevante werkervaring en kennis van de wet- en regelgeving;
  • Je hebt een goed analytisch vermogen, bent in staat zelfstandig besluiten te nemen en je hebt gevoel voor politieke verhoudingen;
  • Je bent klantgericht, kwaliteitsgericht en hebt overtuigingskracht;
  • Je hebt goede communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk;

Wat je zoal gaat doen

  • Je houdt de ontwikkelingen op belastinggebied bij. Zo nodig breng je hierover advies uit en pas je het onderliggend beleid aan;
  • Je stelt de gemeentelijke belastingverordeningen op en actualiseert deze;
  • Je stelt het kwijtscheldingsbeleid op;
  • Je behandelt bezwaar- en beroepschriften: Je beoordeelt en controleert de concept verweerschriften. Je maakt de verweerschriften in procedures m.b.t. parkeerbelasting zelfstandig. Je vertegenwoordigd de gemeente in procedures bij de rechtbank of het gerechtshof;
  • Je verwerkt de kadastermutaties;
  • Je neemt standpunten in op basis van toepasselijke wet- en regelgeving en relevante jurisprudentie;
  • Je ondersteunt bij de herwaardering;
  • Je vertegenwoordigt de gemeente in interne en externe overleggen over belastingen;
  • Je onderhoudt de contacten met de waarderingskamer en andere externe bureaus;
  • Je adviseert aan het bestuur en de directie over de gemeentelijke belastingen en de Wet WOZ;
  • Je hebt kennis van de basisregistraties zoals de BAG, BRK en de BRP;

Wat bieden wij jou?

Naast dat je in een fantastisch team komt te werken binnen een prachtige organisatie bieden we ook mooie arbeidsvoorwaarden. De functie is ingeschaald in schaal 10 cao-gemeenten. Het salaris is afhankelijk van je opleiding en ervaring en is maximaal €5.009,- bruto per maand bij een 36-urige werkweek. In eerste instantie betreft het een dienstverband voor een jaar, met de intentie voor een vast dienstverband.

Naast een goed salaris biedt gemeente Harlingen een aantrekkelijke extra voorwaarde van 17,85% Individueel Keuze Budget (IKB) boven op je bruto jaarsalaris. Dit IKB kun je naar eigen wensen inzetten. Naast een goed salaris biedt de gemeente Harlingen bijvoorbeeld een mobiele telefoon, een gunstig pensioenfonds, collectiviteitkorting op diverse verzekeringen en korting op jouw fitnessabonnement! Je ideeën en initiatieven worden op prijs gesteld en je krijgt ruimte en vertrouwen om deze vorm te geven. Ten slotte bieden we veel ontwikkelingsmogelijkheden via ons onlineplatform GoodHabitz.

Aan de slag!

Enthousiast geworden? We horen graag van je! De vacature staat open tot 25 februari 2024. De briefselectie vindt plaats op 26 februari en de gesprekken zijn op 29 februari (tussen 11.00 uur en 14.00 uur). We zien graag je sollicitatie tegemoet.

De gemeente Harlingen let niet op leeftijd, sekse, afkomst, kleur of geaardheid. Bij ons tellen je kwaliteiten.
Wil je meer weten?

Voor verdere informatie over de functie kun je terecht bij:

Nanda de Jong Teamleider bedrijfsvoering
0631770952
n.dejong3@harlingen.nl

Voor informatie over sollicitatieprocedure en de rechtspositie kun je terecht bij :

Karina Kingma HR adviseur
0625717072
k.kingma@harlingen.nl

Online solliciteren?

Heb je interesse in deze vacature? Stuur dan een e-mail met cv en motivatie naar: sollicitaties.067434@sollicitaties.werkeninfriesland.nl
We lezen graag wat jouw motivatie is om op deze vacature te reageren.
Sollicitaties moeten uiterlijk 25-02-2024 binnen zijn.

Wil je meer weten over hoe het werken bij gemeente Harlingen nu écht is? Lees dan de verhalen van een aantal van onze medewerkers die je precies vertellen wat het inhoudt.

Verhalen van onze collega's