Lid van de Rekenkamercommissie

Solliciteer
Functie-eisen en belangrijkste competenties
Wij zoeken iemand die een bijdrage kan leveren aan de kwaliteitsverbetering van het gemeentelijk handelen en het versterken van rol van de gemeenteraad.
Daarnaast stellen wij de volgende eisen:
- HBO/WO werk- en denkniveau;
- Een onafhankelijke en kritische instelling;
- Aantoonbare maatschappelijke betrokkenheid;
- Bekendheid met beleidsonderzoek en zo mogelijk ervaring op dit gebied;
- Gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen en processen;
- Affiniteit met het openbaar bestuur;
- Goede communicatieve vaardigheden;
- Bekendheid met de lokale omstandigheden (pré).
Kandidaten hebben geen directe betrokkenheid met het werk en de belangen van de gemeente Harlingen. Ook hebben zij in het recente verleden geen vertegenwoordigende functie in de gemeente Harlingen namens een politieke partij bekleed.
Taken van de commissie
De rekenkamercommissie onderzoekt de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentelijke beleid. De taken van de voorzitter en de leden van de rekenkamercommissies zijn:
- Het inventariseren van onderzoeksvoorstellen en het opstellen van onderzoeksplannen;
- Het contracteren van onderzoeksbureaus; het laten uitvoeren van onderzoek en het begeleiden en aansturen van onderzoek;
- Het uitbrengen van rapporten aan de gemeenteraad met conclusies en aanbevelingen;
- In voorkomende gevallen als commissie zelf of mede uitvoering geven aan onderzoek.
Het doel van de commissie is het versterken van de controlerende rol van de gemeenteraad.
Daarvoor wordt na afloop van elk onderzoek aan de raad gerapporteerd en worden aanbevelingen gedaan. De commissie heeft een onafhankelijke positie.
De commissie beschikt ter ondersteuning over een ambtelijk secretaris.
Tijdbeslag en vergoeding
De Rekenkamercommissie vergadert eens per 6 weken (dit kan variëren afhankelijk van de fase van het onderzoek. De leden ontvangen een vergoeding (€ 158,85 per bijeenkomst). Daarnaast worden de reiskosten vergoed.
Overig
Meer informatie (over de gemeente) kunt u vinden op www.harlingen.nl(externe link)
Procedure
De briefselectie staat gepland voor week 36. De sollicitatiegesprekken worden gehouden op vrijdagmiddag 22 september 2023. De selectiecommissie bestaat uit de voorzitter, een lid van de rekenkamercommissie, 2 fractievoorzitters en de griffier.
Vragen?
Voor vragen over de vacature kunt u ‘s avonds, vanaf 18:00 uur, contact opnemen met de heer T. Dijk, (per december 2023) voorzitter van de Rekenkamercommissie, via 06-53 915 058. Heeft u vragen over de sollicitatieprocedure? Neemt u dan contact op met Klaas Jan de Regt, Griffier, via
06-46 102 637.
Is uw belangstelling gewekt?
Wij horen graag van u!
Stuur uw sollicitatie, voorzien van een CV aangevuld met nevenfuncties, uiterlijk zondag 3 september 2023 per e-mail naar griffie@harlingen.nl of solliciteer via Werken in Friesland.
Wil je meer weten?
Voor verdere informatie over de functie kun je terecht bij:
T. Dijk voorzitter Rekenkamercommissie
06-53 915 058
Voor informatie over sollicitatieprocedure en de rechtspositie kun je terecht bij :
Klaas Jan de Regt Griffier
0646102637
k.deregt@harlingen.nl
Hoe is het werken bij ons?
Wil je meer weten over hoe het werken bij gemeente Harlingen nu écht is? Lees dan de verhalen van een aantal van onze medewerkers die je precies vertellen wat het inhoudt.
Online solliciteren?
Heb je interesse in deze vacature? Stuur dan een e-mail met cv en motivatie naar: griffie@harlingen.nl
We lezen graag wat jouw motivatie is om op deze vacature te reageren.